Online trainingsschema’s

Bij Endurance Support vind je online kracht trainingen gericht op fietsers en hardlopers. Elke training kent een opbouw en variatie ten opzichte van de vorige training. Zo hoef je zelf niet na te denken over de oefeningen en hoe je het beste kan opbouwen. Kies jouw startniveau, bestel de eenvoudige trainingsmaterialen (in onze webshop) en je bent klaar om te starten.

Onze trainingen duren maximaal rond de 30 minuten. Wij adviseren om minimaal 1 keer per week een training te volgen. 2 trainingen per week heeft de voorkeur.

Heb je alle trainingen van het schema gevolgd? Dan ga je door naar het volgende schema of level. De schema’s worden regelmatig uitgebreid, zodat jij altijd met een nieuwe training kan starten.

Waarom krachttraining voor duursporters?

Krachttraining is een belangrijk onderdeel van beter worden voor duursporters. Hoewel dit onderdeel vaak vergeten of vermeden wordt, helpt het bij het verleggen van grenzen maar ook bij het voorkomen van blessures.

Krachttraining bestaat uit het versterken van essentiële spieren, zoals de bovenbeen- of bilspieren. Hierdoor is er meer vermogen beschikbaar om te kunnen versnellen of heuvel op te gaan. Anderzijds bestaat krachttraining ook uit core-stability, waarbij de spieren rondom de romp getraind worden. Dit is tevens een onderdeel dat zeer belangrijk is bij het vasthouden van techniek, maar ook de krachtoverdracht naar de benen en andersom.

Zowel hardlopers als fietsers kunnen krachttraining goed gebruiken in hun trainingsschema. Beide sporten hebben een andere vorm van bewegen, waardoor er ook verschillende oefeningen zijn. In onze schema’s wordt hier rekening mee gehouden en wordt er specifiek getraind op hardlopen of fietsen.

Preventie

Het voorkomen van blessures wordt steeds meer een hot item, aangezien de belangen steeds groter worden bij sporten. Blessures kun je niet altijd voorkomen, maar het risico van ontstaan van blessures kunnen we wel verminderen. Uiteindelijk komt het neer op het versterken van zwakke plekken of verbeteren van de motorische vaardigheden. Wij van Endurance Support vinden dit ook heel belangrijk! Mede daarom hebben we een database aan oefeningen gemaakt per regio, waarin je in 3 verschillende niveaus wordt uitgedaagd om je zwakke plekken te verbeteren. Heb je bijvoorbeeld zwakke knieën, dan kun je bij knieoefeningen kijken welke oefeningen je extra zou kunnen doen om je knieën te versterken. Bij aanhoudende klachten adviseren wij om eerst contact op te nemen met een zorgprofessional.

Endurance Support Specials

Wij van Endurance Support vinden het belangrijk dat je met weinig middelen veel kunt doen. Mede daarom variëren we graag met verschillende oefeningen, zodat het leuk en uitdagend blijft. Onder het kopje Specials gaan we nog een stapje verder, hierin zijn trainingen gemaakt op andere locaties als een bos, maar ook met diverse beschikbare middelen als een boomstam. Anderzijds staan er ook nog high level oefeningen in voor de uitdagers die van een uitdaging houden.