Krachttraining voor duursporters

De meeste duursporters weten eigenlijk al dat ze krachttraining naast hun duurtrainingen zouden moeten doen. Maar het nut van krachttraining blijkt wetenschappelijk ook bewezen. Uit diverse studies is gebleken dat krachttraining bij zowel hardlopen als fietsen een prestatie verbeterende invloed heeft. Bij een programma van 10 weken krachttraining in combinatie met duur training is er een verbetering zichtbaar ten opzichte van een groep dat alleen maar endurance training doet. Met name in de peak power en korte intervallen is het verschil het grootst (Ronnestand et al. 2017). 

Yamamoto et al. 2010 laat in een systematic review zien dat krachttraining bij fanatieke fietsers een verbetering in de tijdrit en maximale power teweeg kan brengen.  

In de trainingsschema’s van Endurance Support is kracht vergroten in de spieren die een belangrijke rol spelen bij hardlopen en fietsen een belangrijk thema.

Coördinatie is een verzamelnaam voor verschillende aspecten, waarbij de spieren moeten samenwerken. Denk daarbij aan een combinatie van het in balans zijn van het lichaam, stabiliteit in benen en romp en de aansturing van verschillende spieren in het looppatroon of fietspatroon.

Bij het hardlopen gaat het hierbij voornamelijk om de landing, standfase en afzetfase. Bij fietsen is dit voornamelijk van toepassing bij een hogere trapfrequenie of bij (sub)maximaal vermogen leveren. Je herkent misschien wel dat bij vermoeidheid dit vaak ook minder goed gaat, je verliest controle over de uitvoering en loopt of fietst daardoor ook minder efficiënt.

De trainingen van Endurance Support richten zich op het verbeteren van de coördinatie op verschillende manieren en niveaus.

Mobiliteit is vaak een probleem bij veel sporten. Dat klinkt niet logisch, want je bent toch veel aan het bewegen. Het probleem is juist de eenzijdige beweging van fietsen of lopen. Beide sporten zijn dan ook niet echt uitdagend voor de mobiliteit van gewrichten, aangezien er geen eindstanden worden gehaald (maximale bewegingsuitslag van het gewricht). Hierdoor kan het zijn dat gewrichten stijf worden, maar ook door onze levensstijl zitten wij vaker en langer dan goed voor ons is. Hierdoor verzwakken en verkorten spieren en verandert de positie van de heup en/of bekken. Vaak zijn wij ons hier niet van bewust, maar kan het wel ongemak of zelfs blessures veroorzaken. Door mobiliteitsoefeningen te doen voorkom je zulke klachten en kun je zelfs beter presteren tijdens het sporten! Bij het onderdeel blessure preventie vind je voor verschillende gewrichten mobiliteitsoefeningen.